fbpx

Sluta oroa dig över vad andra tycker och tänker

Vill du dela med dig av dina kunskaper och insikter till andra? Vill du skriva en artikel? Starta en blogg? Spela in en video? Men du stoppar dig själv – därför att du är rädd för vad andra ska tycka och tänka?
Här är tre saker du behöver överväga innan du låter din oro för vad andra ska tycka få påverka det du gör.

1. Människor tänker inte på dig så mycket som du tror

Ok, det är klart att människor tänker på oss – men dom tänker inte på oss så mycket som vi tror. Utan människor tänker på sig själva, på deras liv och på deras problem.

När människor tänker på dig, är för att du har påverkat dom på något sätt – så det handlar egentligen om dom själva.

Det psykologiska fenomenet “The spotlight effect” innebär att vi tror att andra människor lägger märke till saker hos oss – mer än vad dom egentligen gör.

Du tror att alla ser dina misstag och svagheter – finnen i ansiktet, otvättade håret etc.

Medan du oroar dig över vad andra tänker om dig, så oroar dom sig över vad du tänker om dom.

2. Människor vid dödsbädden ångrar att de tänkte för mycket på vad andra tänkte

Bronnie Ware skriver i sin bok ”The top Five regrets of the dying” om fem vanliga saker man ångrar vid dödsbädden. Den vanligaste saken man ångrade var:

“I wish I’d had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me”

Visst, vi påverkas av vad andra tycker och vi vill leva upp till deras förväntningar för att göra dom glada och nöjda. Men din omgivning utgår framförallt från deras behov, dom vill att du ska göra det som får dom att må bra – istället för det som får dig att må bra.

Varför hela tiden anpassa sig, leva upptill förväntningar och oroa dig över hur du uppfattas – när du ändå kommer att ångra det sen – vid dödsbädden.

3. Bry dig om dom som betyder något för dig

Självklart finns det vissa människor vi bör lyssna till och bry oss om vad dom tycker – men inte på vad ALLA tycker. Vi ska heller inte oroa oss.

Välj vilka personer vars åsikter som kan vara värdefulla att lyssna på. Som t.ex:

  • Din målgrupp/publik/dina kunder: Människor som du vill nå fram till.
  • De som är positiva och kärleksfulla, som vill DIG väl. Människor som genuint bryr sig om dig och inte om människor som kritiserar dig för att projicera sin olycka på dig.
  • Personer som har erfarenheter som du vill lära dig av. Människor som har uppnått de mål som du vill uppnå.

Men det handlar om att lyssna och inte oroa sig. Och det innebär inte att du ska suga i dig allt vad de här personerna säger.

För i slutändan är det du som bestämmer vad du vill göra, vad du vill säga och hur du vill vara.

  • Brukar du oroar du dig över vad andra människor tycker och tänker?
  • Vad skulle du göra annorlunda eller säga annorlunda om du faktiskt inte brydde dig?