fbpx

Hur du gör dina kunskaper tydliga och intressanta för andra

Hur gör du dina kunskaper mer intressanta för andra? Hur får du andra att förstå värdet i det du lär ut? I videon går jag in på en modell för hur du strukturerar information & idéer så dom blir mer värdefulla för andra.

Om du är en person som har mycket kunskaper och expertis inom ett område så kan det finnas en risk att andra inte förstår det du säger. Det beror på att du pratar detaljer, jargonger eller utifrån ditt perspektiv och din kunskapsnivå.

Så det finns vissa experter har så mycket kunskap att de tar för givet att andra också har dom kunskaperna.

Men om du besvarar frågorna nedan gällande dina kunskaper/idéer. Då kommer du att göra det tydligare och mer intressant för andra.

1. Varför?

De flesta personerna ställer sig frågan “Varför?” De blir motiverade av att veta varför de ska lära sig någonting. Varför ska de bry sig överhuvudtaget? Vad är resultatet och effekten? De ville ha anledningar och förklaringar.

2. Vad?

Vissa människor tycker om att lära sig bara för att lära sig. De är nyfikna och vill veta VAD. De vill lära sig detaljerna, teorierna och faktan.

Vad är det för något? Vad betyder det? Vad är bakgrunden? Hur många olika sorter finns det? Vad kallas dom? Var kommer det ifrån? 

3. Hur?

Sedan kommer den andra frågan: “Men HUR gör jag då? Hur funkar det här? Hur gör man det här? Hur kan man utveckla den här förmågan? “

De vill ha en praktiskt handlingsplan där du beskriver steg för steg exakt hur.

4. Vad händer om…?

Sen finns det de som ställer frågan ”Vad händer om…?”. Det är de som vill köra igång direkt och se hur det funkar i praktiken. Ge dom diskussionsfrågor, uppgifter eller övningar som får dom att komma igång direkt och testa kunskaperna.

Testa att nästa gång du ska presentera och förmedla dina kunskaper att filtrera dom genom de här frågorna.

Fundera över vilken fråga du ställer dig framförallt när du lär dig något nytt? Oftast är det också det perspektivet vi använder när vi lär ut något. Testa istället att fokusera då på att besvara de andra frågorna.