fbpx

Glädje – så blir du gladare på bara 5 min (baserat på vetenskap)

Dina känslor smittar av sig på andra. Studier visar att du blir mer övertygande när du förmedlar dina kunskaper och idéer med positiva känslor som glädje, hopp, optimism, passion och entusiasm.

Att välja glädje innebär inte att du ignorerar eller sopar negativa känslor under mattan. Alla känslor, även negativa, är en del av livet. Men det är bra att ha tekniker för kunna välja glädje här och nu – oavsett vad som händer runt omkring dig.

Så i videon får du 6 tips (baserat på vetenskap) för hur du kan känna dig gladare och lyckligare – på bara 5 minuter. Videon spelade in innan covid-19 påverkade oss i Sverige. Men när jag tittar på den så inder jag ändå att tipsen är ”corona-vänliga”.

1. Gör en mental tidsresa

Att minnas och prata om roliga och glädjefyllda stunder i ditt förflutna påverkar ditt nuvarande tillstånd. Bara minnet får dig på bättre humör. Därför gäller det att bevara och dokumentera dina glada stunder.

Fundera på:

  • Vilka är dina gladaste minnen? Är det en resa som du gjort? Vilka upplevelser eller människor har påverkat dig positivt?
  • Vilken period i livet, bara genom att tänka på det – ger dig en varm och härlig känsla?

2. Se fram emot något

Bara genom att tänka på något positivt som ska hända i framtiden frigör dopamin. En studie visade att människor frigjorde mer dopamin (måbra-känslor) av att planera en semester än att vara på själva semestern.

Så om du ska åka på en rolig resa. Så verkligen till att se fram emot den, reseracha och gotta dig i bilder på resmålet, fantisera hur härligt det kommer att bli. 

Och oavsett vad du har för roliga planer och aktiviteter inplanerade så tillåt dig att planera och fantisera om hur roligt och härligt det kommer att bli. Det gäller stort som smått.

3. Dans

Det är vetenskapligt bevisat att dans gör dig gladare. Dans förbättrar ditt humör, det frigör endoriner, gör dig mer kreativ och ger dig mer energi. När du dansar så öppnar du upp ditt sinne (Marcin Zajenkowskia & Daria Koolata).

Vad för typ av dans spelar ingen roll, välj själv!

4. Musik

Musik triggar igång den delen i hjärnan där vi har våra situationsbetingade minnen. 

Att lyssna på musik från den lyckligaste och gladaste perioden i ditt liv, kan trigga igång samma glädje-hormoner som du kände från den perioden. 

Om du vill få tips på låtar att lyssna på så se listan längst ner i inlägget. 

5. Sjung – gärna tillsammans med andra

Att sjunga gör oss glada. Det frigör endorfiner och ökar glädjen. Framförallt när vi sjunger tillsammans med andra. Studier (från Scott Wiltermuth & Chip Heath) visar att människor som sjöng tillsammans, delade mer. 

6. Skogsbada

Det här tipset kan ta lite mer än några minuter därför att det kräver helt enkelt en skog… Men om du bor eller jobbar nära en skog – så är det perfekt! 

I Japan har det varit känt i åratal att när du spenderar tid i skogen så ökar ditt välbefinnande (enligt dr Qing Li författaren till boken “Shinrin-Yoku: The Art and Science of Forest Bathing”). 

Skogsbad förbättrar kvalitén på din sömn, ditt humör, din förmåga att fokusera samt minskar dina stressnivåer. 

Har du provat något av ovanstående tips? Vad gav det för effekt? Har du andra förslag på vad som ger dig glädje på bara några minuter? Kommentera nedan.

Lista med glädjelåtar

Studier enligt Dr Jacob Jolij (forskare inom kognitiv neurovetenskap) så finns det finns det vissa typer av låtar som påverkar oss positivt. Bla. bör låten för att ha tempo på minimum 150 beats/min, innehålla positiva ord och vara i dur (istället för moll).

1. Don’t Stop Me Now (Queen)

2. Happy (Pharrell Williams)

3. Walking on sunshine (Katrina & the Waves)

4. Girls just want to have fun (Cyndi Lauper)

5. Can’t stop the feeling (Justin Timberlake)

6. Livin’ on a prayer (Jon bon jovi)

7. Shut up and dance (Walk the moon)

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top