Vi blir övertygade av människor som är ärliga och öppna. Så när du tar upp nackdelarna eller bristerna med ditt förslag eller ditt erbjudande så uppfattas du som ärlig, uppriktig och att du inte döljer något. Det visar också att du tänker utifrån motpartens perspektiv.
I videon går jag in på 2 steg för HUR du använder dig av motargument för att övertyga.
Forskare kallar det också för “effekten av skönhetsfläckar”. Vilket innebär att när du lägger till en måttlig mängd negativ information i en i övrigt positiv beskrivning kan det göra att beskrivningen uppfattas som mer positiv.
De du vill övertyga är smarta
Dom du vill övertyga är smarta. De märker om något inte stämmer med ditt erbjudande eller dina metoder.
Därför är det lika bra att vara ärlig och uppriktig med en gång och beröra deras misstankar. Det kan få andra att sänka garden och minska försvarsmekanismerna.
Nu ska du få två steg för hur du kan använda motargument för att övertyga.
1. Skriv ner motargument som andra (de du vill övertyga) har
Det kan vara kring pris, leverans. Eller tänk – vilka felaktiga negativa uppfattningar har dom om dina kunskaper och idéer. T.ex. om du vet att andra tycker att dina metoder är flummiga, komplicerade, tidskrävande, att det bara är för vissa personer, att det inte går att lära sig.
Kom ihåg att det ska vara riktiga motargument som andra har.
2. Skriv ner lösningen på problemet eller motbevisa motargumenten
Så när du har skrivit ner motargument, tvivel och misstankar som andra har (på ena sidan om ett papper), så skriv sedan ner (på andra sidan om pappret) hur du kan motbevisa det eller lösa det.
Eller skriv ner hur du kan vända det till en fördel och till en möjlighet. Om du t.ex. har uppenbart det dyraste förslaget – förklara varför. Och förklara på vilket sätt det är en fördel. Vad är det som kanske ingår i ditt förslag som inte ingår i andras?
I grund och botten vill inte människor bli övertygade. Så när du bara pladdrar på om alla fördelar så kommer deras omedvetna fundera över på vilket sätt dina idéer INTE kommer att fungera.
Så vilka motargument, tvivel och misstankar har andra gentemot dina kunskaper och idéer?
Hur kan du lösa dom eller motbevisa det? Eller hur kan du vända det till en fördel?