fbpx

Klassisk retorik: Så använder du ethos, pathos, logos för att få andra att lyssna

Aristoteles grundade retoriken under antiken. Ethos, pathos och logos är tre retoriska medel som han menar är avgörande för att kunna övertyga, nå ut med ditt budskap och få andra att lyssna.

Ethos: Din person

Ethos är din karaktär och din personlighet. När människor får förtroende för dig som person så har de lättare för att lyssna på det du säger. Tänk dig själv att du träffar någon som du inte riktigt litar på. Då spelar det ingen roll hur smarta argument den personen har. Du blir ändå inte övertygad.

Så det handlar bl.a. om din personlighet. Alltså hur trevlig, trovärdig, kunnig, kompetent och ärlig du uppfattas som. När det t.ex. gäller vilket politiskt parti vi röstar på. Då finns det många som röstar på ett parti bara för att de har förtroende för partiledaren. Alltså personen som representerar partiet.

Ethos kommer från ordet ”etik” vilket har att göra med den etik du har. Så dina attityder, värderingar och din moral påverkar också hur andra uppfattar dig. Aristoteles menade att det var tre egenskaper som skapar förtroende; Handlingsklokhet (frónesis), god karaktär (areté) och välvilja mot andra (eunóia).

Leva som du lär

Hur du uppfattas handlar inte bara om vad du säger utan också om vad du gör. Om du t.ex. säger en sak men gör en annan så stärker inte det förtroendet.

Därför handlar det om att leva som du lär, därför att “actions speak louder than words“. Det kan t.ex. innebära att inte bara säga att “Jag är en ödmjuk person” utan att visa det istället. Var bara ödmjuk så får de som lyssnar uppleva det själva istället (Att säga att “jag är en ömjuk person” är kanske inte särskilt ödmjukt heller…).

Vi dömer snabbt

Människor gör snabbt en bedömning av dig. Därför är det viktigt att ditt inryck ska spegla den du verkligen är.

Det innebär inte att alla kommer att tycka om dig. Men det är inte målet heller. Utan det handlar om att tilltala de personer som uppskattar dig och din personlighet.

Logos: fakta & argument

Logos är när du använder dig av rationella argument, logiskt resonemang, fakta och studier för att bevisa att det du säger stämmer. En argumentation är uppbyggd så att först har du en tes, dvs. det du vill övertyga om. Sedan har du argument som talar för varför du ska acceptera tesen. Sedan grund & bevis som visar att argumentet stämmer.

Exempel

  • Tes: T.ex. “Det är bra att träna & motionera regelbundet
  • Argument: T.ex. “Därför att du blir mer stresstålig, det påverkar ditt humör positivt och skärper ditt intellekt
  • Grund: T.ex. I boken “Hjärnstark” av Anders Hansen, överläkare i psykiatri, skriver han om hur regelbunden träning gör att du blir mer stresstålig, mår bättre, förbättrar ditt minne och blir mer kreativ och intelligent. (Se källa)


För att använda logos fundera över?

  • Vad är det du vill att de (du vill övertyga) ska tycka eller göra? (Tesen)
  • Vad tjänar den här personen at göra det här? Whats in it for them? (Argumentet)
  • Vad grundar du det på? Använd t.ex. fakta, studier, citat (från personer med auktoritet inom området) och personliga erfarenheter för att bevisa att det du säger stämmer.

Pathos: Känslan

Pathos handlar om hur du berör människor och påverkar deras känslor. Vi människor är emotionella och drivs av känslor, sedan hittar vi rationella förklaringar till varför vi tycker som vi tycker. Ett exempel på hur du påverkar med känslor är genom bilder, musik, berättelser och känsloladdade ord.

Dina känslor smittar av sig på andra

Men det handlar också om vad för känslor som du själv förmedlar. Därför att vi har spegelneuroner i hjärnan som gör att vi smittas av andra människors känslor. Därför är det viktigt att du själv förmedlar de känslor som du vill att din publik ska känna. Om du vill att den du pratar med ska bli engagerad, motiverad eller lugn & trygg – så behöver du själv vara engagerad & motiverad eller lugn & trygg.

Dina känslor yttrar sig i dina ord, ditt ansiktsuttryck, din röst (tonen, melodin, betoningar, volymen) och kroppsspråket.

Hur kan du använda dig ethos, pathos & logos för att nå ut med ditt budskap och få andra människor att lyssna på dig? Finns det något du kan tänka på redan idag?

4 reaktioner på ”Klassisk retorik: Så använder du ethos, pathos, logos för att få andra att lyssna”

  1. Tack för värdefulla inlägg, ännu mer värdefull under pandemins tider när all vuxenutbildning i svenskaspråket är på distans.

  2. Mycket lättläst, övertygande o lockande:)

    Men
    Ett är insikt
    Ett annat är:
    Vad/hur man gör med den, insikten …. :-S

Kommentarer är stängda.