Aristoteles grundade retoriken under antiken. Ethos, pathos och logos är tre retoriska medel som han menar är avgörande för att kunna övertyga, nå ut med vårt budskap och få andra att lyssna.

Gratis videokurs i Retorikens grunder

Fyll i namn och e-postadress och få direkt tillgång till kursen

Lär dig bl.a. Argumentation basics, vad retorik egentligen är, hur du påverkar människor emotionellt, hur ditt mål av avgörande för hur effektivt du kommunicerar och mycket annat.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Ethos: Din person

Ethos är din karaktär och din personlighet. Om inte människor får förtroende för dig som person så kommer de heller inte ta till sig det du säger. Tänk själv, om du träffar någon som du inte riktigt litar på så spelar det ingen roll hur smarta argument den personen har.

Så det handlar om din personlighet; hur trevlig, trovärdig, kunnig, kompetent och ärlig du uppfattas som. Tänk t.ex. vilket parti du röstar på - många gånger påverkas vi av partiledaren, alltså personen som representerar partiet.

Leva som du lär

Visst, hur du uppfattas handlar inte bara om vad du säger utan också om vad du gör. Om du t.ex. säger en sak men gör en annan så stärker inte det förtroendet. Därför handlar det om att leva som du lär, därför att "actions speak louder than words". Alltså inte bara säga att "Jag är en ödmjuk person" utan visa det istället. Helt enkelt att bara vara ödmjuk så får de som lyssnar uppleva det själva istället (Att säga att "jag är en ömjuk person" är kanske inte särskilt ödmjukt heller...).

Ethos kommer från ordet ”etik” vilket har att göra med vilken etik du har. Så dina attityder, dina värderingar och din moral spelar roll vilket intryck du ger.

Vi dömer snabbt

Människor gör snabbt en bedömning av oss, och visst det är inte rättvist - men vi gör det! Därför gäller det att vara medveten om vad du ger för intryck, och att det intryck du ger ska spegla den du verkligen är. Det innebär inte att alla kommer att älska dig, för det kommer de inte. Men det är inte målet heller. Utan det handlar om att hitta och tilltala de personer som gillar dig och din personlighet.

Aristoteles menade att det var tre egenskaper som väcker förtroende för dig som person; Gott omdöme och handlingsklokhet (frónesis), dygd eller god karaktär (areté) och välvilja mot publiken (eunóia).

Logos: fakta & argument

Logos är när du använder dig av rationella argument, logiskt resonemang, fakta och studier för att bevisa att det du säger stämmer. En argumentation är uppbyggd så att först har du en tes, dvs. det du vill övertyga om. Sedan har du argument som talar för varför du ska acceptera tesen, sedan har du grund & bevis som visar att argumentet stämmer.

Exempel

  • Tes: Det är bra att träna & motionera regelbundet
  • Argument: Därför att du blir mer stresstålig, det påverkar ditt humör positivt och skärper ditt intellekt.
  • Grund: I boken "Hjärnstark" av Anders Hansen, överläkare i psykiatri, skriver han om hur regelbunden träning gör att du blir mer stresstålig, mår bättre, förbättrar ditt minne och blir mer kreativ och intelligent. Källa: https://www.bokus.com/bok/9789175038452/hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna/

För att använda logos fundera över?

  • Vad är det du vill att de (dom du vill övertyga) ska tycka eller göra? (Tesen)
  • Vad tjänar den här personen at göra det här? Whats in it for them? (Argumentet)
  • Vad grundar du det på? Använd t.ex. fakta, studier, citat (från personer med auktoritet inom området) och personliga erfarenheter för att bevisa att det du säger stämmer.

Pathos: Känslan

Pathos handlar om hur du berör människor och påverkar deras känslor. Vi människor är emotionella och drivs av känslor, sedan hittar vi rationella förklaringar till varför vi tycker som vi tycker. Ett exempel på hur du påverkar med känslor är genom bilder, musik, berättelser och känsloladdade ord.

Dina känslor smittar

Men det handlar också om vad för känslor som du själv förmedlar. Därför att vi har spegelneuroner i hjärnan som gör att vi smittas av andra människors känslor. Därför är det viktigt att du själv förmedlar de känslor som du vill att din publik ska känna. Om du vill att den du pratar med ska bli engagerad, motiverad eller lugn & trygg - så behöver du själv vara engagerad & motiverad eller lugn & trygg.

Dina känslor yttrar sig i dina ord, ditt ansiktsuttryck, din röst (tonen, melodin, betoningar, volymen) och kroppsspråket.

Hur kan du använda dig ethos, pathos & logos för att nå ut med ditt budskap och få andra människor att lyssna på dig? Finns det något du kan tänka på redan idag?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *