fbpx

Kroppsspråk: HUR du säger något kan vara viktigare än VAD

Ofta planerar vi VAD vi ska säga men inte alltid HUR vi ska säga det. Men HUR du använder kroppsspråket och rösten för att förmedla det du säger kan vara avgörande för om andra kommer att uppfatta dig som trovärdig och förtroendeingivande.

Den verbala kommunikationen är orden vi förmedlar. Den icke-verbala kommunikationen innefattar (det som inte är orden):

  • Kroppsspråket (gester, ansiktsuttryck, hållning etc)
  • Rösten (tonfall, melodi, styrka, pitch etc)
  • Även kläder, smycken, smink, lukt kan räknas in.

Kroppsspråket påverkar oss mycket omedvetet. Det är därför du inte alltid kan sätta finger på exakt varför du uppfattar någon som trevlig, arrogant, trovärdig, varm osv.

Det var framförallt 1960 vi insåg hur viktigt kroppsspråket är

Det var framförallt under det amerikanska presidentvalet 1960 som många undersökningar kring kroppsspråket började göras. Det var då John F Kennedy ställdes mot Richard Nixon i en tv-sänd debatt. Det var den första tv-sända debatten.

Kennedy utstrålade mer självförtroende och pondus i kroppsspråket. Som om han trodde mer på sig själv och på det han sa. Nixon svettades (på grund av de varma studiolamporna), han hade varit sjuk och led av en gammal knäskada (vilket gjorde att han stod och vägde på båda benen). Det gjorde att han skickade ut signaler om att han var osäker och nervös. Som om han inte trodde på sig själv och det han sa. De här signalerna smittade av sig på dom som såg debatten.

Om kroppsspråket och orden motsäger varandra – då är det kroppsspråket vi litar på

Vad det betyder är att om kroppsspråket och orden motsäger varandra så är det kroppsspråket vi litar på. Alltså om du säger “Åh, vad kul!” men samtidigt ler ett oäkta leende så kommer andra uppfatta det som att du inte tycker det är kul helt enkelt.

Det är lättare att ljuga i ord än vad det är att ljuga med kroppen. De äkta känslorna uttrycks i kroppsspråket. Det är därför vi litar mer på kroppsspråket än på orden.

Förmedla självförtroende, engagemang & entusiasm

Socialpsykologiska studier från Harvard business school visar att när du förmedlar dina kunskaper och idéer med engagemang, självförtroende och entusiasm så blir du mer övertygande. För om inte du tror på det du säger – varför ska då någon annan göra det?

Att uttrycka det kan förutspå vilka entreprenörer som får pengar från potentiella investerare samt jobbintervjuer och vilka jobbkandidater som har lättare att få jobb.

Ett bra innehåll och att ha något värdefullt att säga är grunden

När du vet att du har ett bra innehåll som du tror på och ett värdefullt budskap, så påverkar det ditt kroppsspråk och HUR du säger det. Men risken är att det faller platt om du inte utstrålar att du tror på det du säger.

Så fundera över…

Hur kan du inte bara planera VAD du ska säga, utan också HUR du ska säga det? Hur kan du använda dig av rösten, händerna, hållningen för att förtydliga och förstärka det du säger. Och framförallt hur du kan se till att dina värderingar, intressen och det du tror på matchar ditt budskap. Eftersom vad du tänker och känner – yttrar sig i kroppsspråket.