fbpx

Vi vill gärna tro att vi är rationella varelser som bara övertygas av logiska och sakliga argument. Och visst, det är viktigt med logiska argument, därför att vi är till viss del rationella. Men det är inte (bara) det som övertygar.

I videon får du lära dig vad som framförallt påverkar våra val och hur du kan använda den insikten för att bli mer övertygande och nå fram med dina kunskaper.

Vi köper sällan det vi tror att vi köper

Fundera över ditt senaste beslut? T.ex. ditt senaste köp? Varför gjorde du det? Var ärlig? Var det baserat på logik eller känsla? 

Vi blir sällan övertygade av de anledningarna vi tror. Vi förklarar våra val med rationella orsaker. Fast det oftast beror på en känsla eller en upplevelse vi vill ha. 

Hur du påverkas och tar beslut skriver bl.a. psykologen Daniel Kahneman om (Den enda psykologen som fått Nobelpriset i ekonomi). Han nämner flera experiment i sin bok ”Tänka, snabbt och långsamt”.

Vi rättfärdigar vad vi tycker med rationella förklaringar (t.ex. avundsjuka)

Vi köper och tar beslut utifrån känsla (pathos) – men vi förklarar sedan våra val med rationella argument. Det är inte alltid vi vill erkänna att vi är så emotionella. Därför är det också viktigt att använda rationella argument när du vill övertyga någon. 

Har du t.ex. känt avundsjuka eller blivit utsatt för avundsjuka? Det är oftast en sån känsla vi människor inte vill erkänna för oss själva (Att någon skulle vara bättre än oss). Så istället hittar vi andra förklaringar till varför vi inte gillar den personen.

Skriv ner…

Vad är det för känsla du vill förmedla i mötet med andra? Vad är det de vill känna? Vilken känsla är de ute efter – bortom alla logiska argument?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top