Hur du presenterar och förpackar dina kunskaper och idéer påverkar hur andra uppfattar och upplever det du säger. Du vill att andra ska förstå värdet i det du förmedlar. Därför behöver du förpacka det på ett smart sätt. Lär dig varför och vad du kan tänka på i videon.
Skapa en positiv upplevelse av ditt budskap
Tänk dig t.ex. hur fastighetsmäklare stylar bostäder inför en försäljning. De vet att det påverkar upplevelsen av själva bostaden när människor är där och tittar på den.
Med eller utan styling är det samma bostad, men med styling blir det en mer positiv upplevelse – vilket sen påverkar det slutgiltiga priset.
Du ser det du förväntar dig
I en tysk studie sa man åt deltagare att de skulle få se och uppleva en klarare och skarpare bild med HD-format.
Efteråt sa deltagarna att de tyckte att det var bättre bild än vanligt standard-format. Vad de inte visste var att de hade sett standard-formatet.
Deras förväntning att de skulle se en bättre bild, gjorde att de trodde att de faktiskt hade gjort det (Källa)
Flera studier visar att hur du förpackar det spelar roll oavsett om det gäller att smaka på något, se något eller lyssna på något.
Ditt innehåll är viktigt och därför bör det förpackas därefter
Så om du har ett fantastiskt budskap men förpackar det på ett platt och ointressant sätt, så påverkar det på samma sätt hur andra uppfattar det.
Dina kunskaper och idéer är viktiga och värdefulla – och du vill ju förpacka det därefter, eller hur?
Sedan spelar givetvis orden och strukturen också en stor roll. Allt det får du lära dig i detalj i webbkursen Retoriksmart Presentation.
Kommentera om det är något du skulle göra annorlunda när du förpackar och förmedlar dina kunskaper?