Vill du uppfattas som perfekt? Vill du säga och göra saker på ett korrekt och seriöst sätt? Gör du allt för att undvika misstag eller avslöja dina brister? Så kan dina misstag vara till din fördel…

ALLA gör misstag

Vissa tror att presentationsteknik handlar om att säga och göra saker på ett perfekt och korrekt sätt.

Men tänk på människor i din omgivning som du gillar och har förtroende för. Gillar du dem därför att de är perfekta, korrekta och seriösa? Förmodligen inte.

Det är perfekt att vara operfekt

Det finns människor som har en tendens att uppfattas som för perfekta. Men studier visar att när de (de perfekta personerna) gör misstag – så gillar vi dem mer. Vi tänker att ”Yes, hon är mänsklig” och det gör att vi kan relatera till dem mer (”Hurra, nån som är som jag”).

Och vi övertygas av människor inte professionella robotar.

Ok, misstag är en del av livet och en del av alla sociala interaktioner. Så när du äger dina misstag så kommer du istället att uppfattas som mer karismatisk och trygg i dig själv.

Men när vi presenterar våra idéer inför andra så lämnar vi ut oss själva. Vi blir granskade och kan få kritik för vad vi tycker. Det gör att vi vill uppfattas som perfekta – för att slippa kritik. Men det perfekta och korrekta kan istället hindra oss från att nå fram till andra.

Självklart ska vi eftersträva att göra vårt bästa

Ibland kan vi tänka för mycket på hur vi uppfattas. Så istället för att tänka på hur du uppfattas så lägg istället fokuset utanför dig själv. Fokusera på andra, på din publik och på ditt budskap.

Det handlar också om att ha självdistans och inte ta sig själv på alltför stort allvar. Så istället för att bara berätta om dina framgångar – berätta om dina motgångar, dina misstag och hur du hanterade det.

  • Vem i din omgivning är det du gillar och har en bra relation med därför att de har öppnat upp sig och berättat om en brist/misstag?
  • Har du en tendens att vilja visa upp en perfekt fasad för att få andra människor att tycka om dig?
  • Vad skulle hända om du fokuserade helt på ditt budskap och din publik? Istället för att fokusera på hur du uppfattas.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *