fbpx

Är det du säger intressant? Få 2 komponenter och undvik ett vanligt misstag

Vi gillar idéer och innehåll som är intressant och värdefullt. Men vad innebär ett det egentligen? I videon får du lära dig retoriska och psykologiska steg för hur du gör ditt innehåll mer intressant för andra.

Du får bl.a. lära dig:

  • Retoriska och psykologiska steg för hur du gör det du säger mer intressant
  • En av de största behoven vi har (förutom överlevnadsbehov)
  • Det vanligaste misstaget vi (alla) kan göra som orsakar tråkigt innehåll – och hur du undviker det.

Retoriska strategier för intressant innehåll

Under antiken pratade Cicero (Marcus Tullius Cicero, politiker och romersk retoriker) om just det här. Han menade att ett övertygande och intressant tal bör innehålla 3 saker:

  • Movere – Beröra känslor, som att t.ex. inspirera, fascinerad, engagerad, motivera.
  • Docere – Utbilda och undervisa – lära publiken något, ge dom nya insikter.
  • Delectare – Underhålla och roa. Vem gillar inte att skratta?

Utifrån det får du två komponenter för hur du gör det mer intrssant.

Få andra att lära sig något nytt

Vi gillar att få nya insikter och intellektuell stimulans. När du kommunicerar ut ditt innehåll kan du t.ex:

  • Förklara en koncept så andra förstår: T.ex. förklara för en person som ska göra en hemsida vad “dns” är för något.
  • Ge Praktisk information: Förklara steg-för-steg hur man gör något, t.ex. hur man installerar wordpress.
  • Ge tips: Ge t.ex. tips på bästa hemsiwebbhotellen, de bästa programmen för produktivitet.

Något som berör oss & påverkar känslor

Människor gillar när du påverkar deras känslor positivt. Som t.ex. få dem att känna sig:

  • Underhållna: Vi gillar det som är underhållande och roligt. Hur skulle du kunna paketera dina kunskaper med humor, historier eller bara bjuda på dig själv? 
  • Uppskattade: Vi gillar idéer, människor och innehåll som får oss att känna oss uppskattade. 

“Det största behovet hos en människa är att bli förstådd, bekräftad och uppskattad” 

Stephen Covey, författare till boken 7 habits of highly effective people
  • Förstådda: Vi gillar idéer, människor och innehåll där vi känner oss förstådda. 
  • Motiverade: När du berättar om något som inspirerar till handling. Ett exempel eller en historia som motiverar någon till att förändra och göra något annorlunda.

“All speech is vain and empty unless it be accompanied by action”

Demosthenes

Vad skulle du kunna göra annorlunda? Hur skulle du kunna göra ditt innehåll mer intressant nästa gång?