Det du säger eller skriver behöver inte låta smart eller vara fyndigt. Utan det viktigaste är att andra förstår. Om de inte gör det så kommer de att sluta lyssna.
Tydlighet slår snygga formuleringar alla gånger.
Här är 6 steg för hur du blir tydligare när du förmedlar dina kunskaper i text, video och presentationer.
1. Fokusera på din målgrupp
Det är lätt att vilja tilltala alla när du skriver en artikel eller spelar in en video. Men när du vet exakt VEM (eller vilka) du riktar dig till desto lättare blir det att anpassa innehållet så det blir tydligt.
Vad kan de här personerna redan om det ämne du pratar om? Är det du säger eller skriver enkelt nog så att de förstår?
Så även fast du vet att din chef, smarta kollega, besserwisser-polare eller kritiska konkurrent kommer att läsa eller lyssna på det du säger eller skriver. Håll fokus på personerna som budskapet egentligen är riktat till.
Ha en specifik person i åtanke. Inte tre personer, inte två – utan en.
2. Förklara vad, varför och hur
Planera ditt innehåll utifrån vad, varför och hur. Beroende på kunskapsnivå så kan du lägga olika betoning på något av dem.
Vad är syftet med texten/videon/presentationen?
Vad ska de göra? Vad ska de lära sig?
T.ex. Börja använda dig av youtube för att förmedla dina kunskaper
Varför ska de göra eller lära sig det?
Om de som lyssnar inte har så mycket kunskaper inom ditt ämnne så behöver du lägga mer fokus på att förklara varför det är viktigt att göra eller lära sig det här.
T.ex.: Därför att Youtube för att är den näst största sökmotoren (efter google), så om du vill synas online behöver du veta hur det fungerar.
Hur de ska göra det?
Ibland vet vi vad vi ska göra och varför vi ska göra det. Men vi saknar förmågan eller kunskapen om exakt HUR vi ska göra det.
Därför kan du behöva förklara steg-för-steg hur de gör det.
3. Om du använder jargong – förstår din målgrupp orden?
Om du t.ex. pratar om digital marknadsföring och slänger dig med ord som datadriven metodik, SoMe etc.
Förstår dem (du riktar dig till) med lätthet vad det betyder?
Det handlar inte om att “dumma ner” eller ta för givet att de inte förstår. Utan det beror helt på vem du riktar dig till.
Är det du säger eller skriver VANLIGT nog så att andra förstår?
4. Fokusera på ett kärnbudskap
Förtydliga genom att hitta kärnan i det du ska förmedla.
För så fort du börjar packa in för mycket information som t.ex. “De fem viktigaste målen” istället för “Ett viktigt mål” desto otydligare blir det.
Om de bara fick med sig en sak eller ett viktigt budskap – vad skulle det vara?
I webbkursen Retoriksmart Presentation får du lära dig definiera ditt kärnbudskap >>
5. Korta ner och tänk “less is more”
Håll det kort utan att budskapet förlorar sin essens. Bidrar varje ord med något?
Ta bort ord som inte tillför något, som utfyllnadsord (t.ex. kanske, alltid, bara, lite, extremt, riktigt, verkligen)
- Istället för att skriva: “Det här är ett exempel på en typ av mening som med stor sannolikhet kan innehålla en aningens för många extra ord”
- Skriv: “Den här meningen har för många ord” (inte just den här då..)