fbpx

Vad du kan skriva på din hemsida för att presentera dig och dina kunskaper

Du har skapat en webbsida men sedan sitter du och stirrar på texten “Lorem ipsum…” och vet inte riktigt vad du ska skriva. Och du tycker inte att chatgpt-texterna låter som du. Använd dig av tipsen nedan. 

Startsidan

Startsidan kan vara den sida dina webbside-besökare tittar på mest på. Så du vill att den ska ge ett bra första intryck och göra så att din (ideala) besökare känner att de har hamnat rätt. Gör det tydligt och undvik att ha för mycket text.

Vad den kan innehålla:

  • Din tagline: En kort tydlig text som förklarar vad du gör, för vem och varför de ska bry sig. “Your rich life starts here” (Ramit Sethi) Undvik alltså att skriva “Välkommen till…”
  • Vem är du? En kort text om dig + länk till om de vill läsa mer. En bild på dig och/eller ditt team “Jag är författare, hälsocoach…”
  • Nyhetsbrev/E-postlista: Erbjud t.ex. något värdefullt gratis så de kan testa på dig och dina kunskaper “Skapa en hemsida på en helg – Gratis Nybörjarkurs i WordPress”
  • Vad vill du att de ska göra? Boka en demo, ringa, prenumerera, köpa? Skriv tydliga uppmaningar med knappar/länkar.
  • Social proof: t.ex. Referenser, kundloggor, ev utmärkelser.
  • Aktuell tjänst/event/produkt? Är det något aktuellt du vill highlighta just nu?
  • Senaste inlägg och/el instagramflöde

Tjänster – det du erbjuder

Sidan om dina tjänster/produkter/kurser – det är hit besökare går för att ta reda på exakt hur du kan hjälpa dem.

  • Skriv vad är det du erbjuder och för vem
  • Förklara vad som gör det du erbjuder unikt?
  • Fördelen: Vad löser ditt erbjudande för problem? Och/eller vad är fördelarna och resultatet med det?
  • Processen: Vad är din metod? Hur hjälper du andra att nå resultat?
  • Omdömen: Positiva kommentarer om det du erbjuder
  • Bemöt tvivel: Ta upp och bemöt ev motargument
  • Uppmaning: Förklara tydligt vad de kan göra nu och nästa steg.

Blogg

Ha en blogg, videos och/eller podcast där du delar med dig av kunskaper gratis.

  • Seo: Tänk utifrån målgrupp och sökoptimering. T.ex. ha sökord i webbside-adressen (url)
  • Rubriker: Skapa intressanta rubriker och fånga intresset i inledningen.
  • Dela: Gör det enkelt att dela med sociala medier ikoner.
  • Lättläst: Gör det lätt att läsa med korta paragrafer.

Meny

  • Ha en tydligt synlig meny med tydliga länkar som t.ex. “Om mig/oss, Tjänster, Kontakt, Blogg”
  • Undvik vaga formuleringar som t.ex. “Lär känna mig”.
  • Ha en meny i sidfoten där du länka till “tråkigare” sidor som t.ex. “integritetspolicy”.

Om mig/oss

Den andra mest lästa sidan på din webbsida är “Om”-sidan. Den visar vem du/ni är egentligen. Den sidan får dig att sticka ut eftersom den du är, din personlighet, dina värderingar och din bakgrund är helt unik – den skiljer sig från alla andra.

Det innebär inte att du ska berätta hela din historia eller punkta upp alla utbildningar och erfarenheter. Den som läser bryr sig egentligen inte om dig, utan vill veta vad du kan göra för dem, att du är rätt person för det och att du kommer att göra ett bra jobb. 

Ladda ner “Om mig” – sidan